FOTOBOOKI czyli księgi tajnych kodów w inny wymiar Photomatrixa.

Wszystkie opisy, komentarze oraz streszczenia książek są mojego autorstwa. Zabrania się ich kopiowania i publikowania bez mojego osobistego pozwolenia. To samo tyczy się moich zdjęć z wyłączeniem zdjęć książek, które są zapożyczone z internetu.

poniedziałek, 3 czerwca 2013

Lampa błyskowa bez tajemnic - Brian Peterson - Galaktyka

Tytuł:  Lampa błyskowa bez tajemnic
Wydawnictwo: Galaktyka
Rok wydania: 2012
Liczba stron:  160s
Tematyka: Lampa błyskowa
Moja ocena : -4/6 
ISBN:  978-83-7579-238-6

Dziś prezentuję kolejną z nowości Wydawnictwa Galaktyka "Lampa błyskowa bez tajemnic" Bryana Petersona. Jest to kontynuacja serii "bez tajemnic" tego autora. Wcześniej ukazały się ekspozycja, czas, kreatywna fotografia, portrety, makrofotografia i fotografia (dwie z nich już przeze mnie recenzowane).  Dzięki tym książką i filmikom na Youtube autor jest bardzo znany i popularny w naszym kraju. Niedawno, bo 27 kwietnia 2013 gościł w Polsce. Warto zajrzeć na jego stronę  http://www.bryanfpeterson.com .

Książka kierowana zarówno do amatorów jak i zaawansowanych fotografów, ale głównie tych, którzy mają lampy błyskowe SB900 Nikona lub równie jak ona zaawansowane.  Ja mimo posiadania lampy Nikona, prostszej wersji, nie mam możliwości skorzystania z wielu porad autora.

Książka składa się z czterech części, które mają po kilka sesji zdjęciowych każda. Mamy tu sesje roślin, krajobrazów, ale główna uwaga autora skupia się na ludziach w różnych sceneriach. Autor tłumaczy jakie są oddziaływania między światłem zastanym a fleszem. Mówi kiedy najlepiej stosować tryb manualny błysku, albo jak wyeliminować nijakie lub rozpraszające tło ze zdjęć, gdzie najważniejszy jest główny obiekt.

Z wielką niecierpliwością czekam zawsze na kolejne pozycje pana Petersona, gdyż wszystkie poprzednie ujęły mnie nietypowym podejściem  do różnych tematów, np. obrazowe nazewnictwo "przyjaciel niebo" lub "brat jego zielone dżinsy", które zapadają w pamięć. Książka o fleszu tego autora to była dla mnie duża gratka do mojej biblioteczki fotograficznej, tak mi się przynajmniej zdawało. Niestety po przeczytaniu lektury, czuję duży niedosyt. Prawie wszystkie omawiane w książce przykłady odwołują się do parametru ustawiania odległości ustawianej na lampie błyskowej SB900 w stosunku do obiektu fotografowanego, np. ustawiłem na aparacie przesłonę 5,6 a lampa wskazała mi odległość właściwą do oświetlenia 2,5m. Ja choćbym bardzo chciał w mojej lampie SB600 tej funkcji nie włączę, czyli cała porada ma dla mnie znacznie mniejsze funkcje użytkowe, bo do odległości muszę dojść drogą prób i błędów ewentualnie spróbować sporządzać jakieś tabele przelicznikowe. Często jednak czas na zrobienie dobrego zdjęcia mija bezpowrotnie. 


Dlatego właśnie mój główny zarzut do autora, że skupił się tylko na tej jednej lampie (nie zaproponował żadnych wariantów ratunkowych lub przeliczników z których można by skorzystać). Podejrzewam, że celowo, aby skusić do wymiany starszej dobrej lampy na jeszcze lepszą z nowymi parametrami (ciekawe jaki w tym udział ma firma Nikon). Książkę oczywiście ratuje nieustający entuzjazm i zaangażowanie autora, prawdziwego pasjonata, napisana prostym  językiem zrozumiałym nie tylko przez zawodowca, ale również przez zwykłego zjadacza chleba. Zdjęcia pokazują różne wersje ujęcia bez lampy, z lampą, czasami pokazany jest też plan zdjęciowy. Dzięki temu mamy możliwość porównania różnych wykonań oraz wyjaśnioną potrzebę użycia flesza, aby z balansować obiekt główny w stosunku do tła. Pokazuje nam to też różnicę w odbiorze zdjęć i zalety stosowania dodatkowego oświetlenia, nawet w słoneczny dzień.

Książkę polecam głównie szczęśliwym posiadaczom lampy SB900 lub inną z parametrem mierzenia odległości od przedmiotu, dla pozostałych może być denerwujące, że ustawiamy tylko ten parametr, którego nie ma akurat w naszej lampie. Cena książki 45zł jest dobrym wydatkiem dla osób posiadających tą lampę. Firma Nikon powinna zresztą tą książkę dołączać do sprzedawanej przez siebie lampy błyskowej SB900 jako dodatkową instrukcję praktyczną.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz